چالش کرونا و اوقات فراغت تابستان کانون‌های مساجد
چالش کرونا و اوقات فراغت تابستان کانون‌هاي مساجد

چالش کرونا و اوقات فراغت تابستان کانون‌های مساجد

شيوع بيماري کرونا در کشور چالشي بر عرصه هاي مختلف شده ‌که اين اتفاق بر برنامه هاي اوقات فراغت تابستان کانون هاي فرهنگي و هنري مساجد تاثير مي گذارد.
شناسه خبر : 12446 تاریخ انتشار : ۵ تير ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۰۹:۲۰
به گزارش ستاد ارتباطات رسانه اي(فهما) از استان اصفهان به نقل از خبرگزاری شبستان، غنی سازی اوقات فراغت موضوع مهم و جدی و شاخص پیشرفت در عرصه های مختلف محسوب می شود که بی توجهی به این موضوع تاثیرات منفی بر جامعه به ویژه نسل جوان و نوجوان خواهد گذاشت.


شیوع بیماری کرونا امسال بر این موضوع تاثیر گذاشته و بسیاری از برنامه ها تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفته اند و از طرفی نیز اهمیت غنی سازی اوقات فراغت و از طرف دیگر پیشگیری از شیوع بیماری اهمیت دارد و باید در این شرایط اتفاقات خاصی برنامه ریزی و انجام شود تا اینکه هر دو مولفه مورد توجه باشند.


کانون های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان یکی از پایگاه های اوقات فراغت در مناطق مختلف در این حوزه نقش موثری در گذشته داشته اند و نباید این ماموریت آن ها یعنی غنی سازی اوقات فراغت مختل شود بلکه با راهکارهای مهم و اساسی نتیجه گیری شوند.

 

کیفیت فعالیت های فرهنگی نباید کاهش پیدا کند
حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی» در این باره به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان گفت: کیفیت فعالیت های فرهنگی و هنری و فراغتی نباید کاسته بشود و مراکزی که قادر به انجام فعالیت در شرایط فعلی کرونا نیستند نباید فعالیت های بدون کیفیت را انجام دهند.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به ضرورت به روز رسانی فعالیت ها و کیفیت بخشی به این دسته از اقدامات اظهارداشت: برخی از کانون ها امکانات لازم برای فعالیت های اوقات فراغت در شرایط کرونا را ندارند که این مراکز نباید به لحاظ آماری وارد عرصه فعالیت بدون کیفیت بشوند.


وی افزود: مدیران کانون ها در برابر اقدامات خود مسئولیت دارند و اقدامات خود را متناسب با نیاز جامعه و نگاه همه جانبه انجام دهند.


معتمدی ادامه داد: رعایت اصول بهداشتی از اهمیت خاصی برخوردار است و امسال بسیاری از فعالیت های سال گذشته را نمی توان انجام داد پس باید توصیه های ستاد کرونا را مورد توجه قرار دهند.


خانواده ها در ارائه برنامه های اوقات فراغت همکاری کنند
«علیرضا معماریان» در این باره به خبرنگار ما گفت: خانواده ها، نهادهای مردمی و متولی اوقات فراغت را در ارایه برنامه ها کمک کنند.


استاد روانشناس دانشگاه با بیان اینکه درک صحیح از اهمیت غنی سازی اوقات فراغت و کمک به رفع آن به کیفیت بخشی برنامه ها کمک می کند، اظهارداشت: نوجوان و جوان باید از فراغت خود برای ارتقای سلامت روح و مهارت افزایی استفاده کند و نباید برای شرکت در این برنامه ها بی انگیزه باشد.


وی ادامه داد: کیفیت بخشی به فعالیت های اوقات فراغت از اهمیت خاصی برخور دار است ولی در این مسیر خانواده ها نیز نقش دارند.


این استاد دانشگاه ادامه داد: خانواده ها با شناخت استعداد و نیاز کودکان خود در هدایت آن ها به پایگاه های اوقات فراغت و برنامه های مورد نیاز در هدفمندی برنامه ها نقش دارند.


معماریان با بیان‌ اینکه در شرایط فعلی کرونا باید برای مراقبت بهداشتی و کاهش مشکلات ناشی از آن اقدامات اساسی و متفاوت از سال گذشته انجام دهیم، خاطرنشان کرد: مطالعه، فعالیت های فردی، فعالیت های گروهی بر بستر فضای مجازی و اقدامات کارآمد و مهارتی که از طریق شبکه های رسانه ای و غیر حضوری می توان فراگرفت، برای غنی سازی اوقات فراغت قابل استفاده هستند.


وی یادآورشد: تفریح و گردش در خیابان ها بخش زیادی از اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را در بر می گیرد که منفعت زیادی ندارد و در شرایط کرونا هم امکان آن وجود نداشته و یا برای افراد ضرر دارد.


این روانشناس افزود: باید تغییرات جدی در برنامه ریزی ها اوقات فراغت صورت بگیرد که فعالیت ها هدفمند شود.


اعلام فراخوان پیشنهادات کانون ها در دوران کرونا
حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» گفت: فراخوانی برای ایده و پیشنهادات کانون های مساجد در شرایط فعلی داده شده تا اینکه با بهره گیری از نظرات مدیران این نهادها و نظرات کارشناسی فعالیت هوی موثری داشته باشیم.


مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان با بیان اینکه ظرفیت فعالیت اوقات فراغت در نزدیک به ۲ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد این استان فراهم است، افزود: امسال نحوه برگزاری برنامه ها متفاوت با سال گذشته است و بسیاری از برنامه ها و فعالیت ها باید کنترل و اصول بهداشتی در تمامی برنامه ها باید اجرا شود.


وی ادامه داد: بهره گیری از فضای مجازی و فعالیت های آموزشی و گرامیداشت مناسبت ها در این شرایط لازم است و بسیاری از کانون ها فعالیت های خود را در این مسیر قرار داده اند.


حجت الاسلام نیستانی با اشاره به فعالیت های کانون ها در دوران کرونا، خاطرنشان: بسیاری از فعالیت های این مراکز به صورت غیرحضوری و در قالب مسابقات و برنامه های آموزشی انجام شد و این مدل کار در تابستان نیز انجام خواهد شد.

 

فعالیت کانون امام حسن محتبی(ع) با استفاده از ظرفیت فضای محازی عرضه می شود
«اکبر مهدی زاده» در این باره گفت: فعالیت اوقات فراغت کانون امام حسن محتبی(ع) با استفاده از ظرفیت فضای مجازی عرضه می شود.


مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع) با بیان اینکه تولیدات فرهنگی و هنری و آموزش های این مرکز بر بستر اینترنت و شبکه های اجتماعی عرضه می شود، اظهارداشت: بخش زیادی از مخاطبان برنامه های فرهنگی و هنری و جمعیت زیادی از جوانان و نوجوانان در فضای مجازی حضور قابل ملاحضه ای دارند که ارائه برنامه برای آن از اهمیت خاصی برخوردار است.


وی ادامه داد: بخش زیادی از برنامه ها امکان عرضه در فضای مجازی و ارائه محتوا به مخاطبان بدون حضور در فضای حقیقی را دارد.


مهدی زاده با بیان اینکه برای فصل تابستان امسال برنامه های کانون بر محورهای مختلف برنامه ریزی شد و امکان اجرای آن ها از فضای مجازی فراهم است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر گروه سرود و نمایش کانون فعالیت خود را در خانه و هماهنگ سازی با استفاده از فضای مجازی انجام می دهند.


وی خاطرنشان کرد: وضعیت شهرستان تیران در موضوع کرونا سفید است و امکان برگزاری حضوری برخی از فعالیت ها وجود دارد اما رعایت اصول بهداشتی از اهمیت خاصی برخوردار است.


مدیرمسئول کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی تیران اضافه کرد: کیفیت برنامه ها در هیچ شرایطی کاهش نخواهد یافت و این موضوع مورد توجه است.