شب شعر فاطمی با شعار «ذکر یا فاطمه سربند سلیمانی‌هاست» برگزار شد
شب شعر فاطمي با شعار «ذکر يا فاطمه سربند سليماني‌هاست» برگزار شد
با همکاری ستاد فهما استان اصفهان؛

شب شعر فاطمی با شعار «ذکر یا فاطمه سربند سلیمانی‌هاست» برگزار شد

آيين شب شعر فاطمي با شعار «ذکر يا فاطمه سربند سليماني هاست» با همکاري ستاد فهما استان اصفهان در دومين سالگرد شهادت سردار دلها برگزار شد.
شناسه خبر : 34184 تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۱:۱۶

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از اصفهان، آیین شب شعر فاطمی با شعار «ذکر یا فاطمه سربند سلیمانی‌هاست» به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، موسسه فرهنگی و ادبی اهل قلم و کانون تخصصی شعر آستان قدس رضوی همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا(س) و دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در مجتمع فرهنگی صائب با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اصفهان و جمعی از مسئولان، شاعران، فرهیختگان و خادمین حضرت علی ابن موسی الرضا(علیه السلام) برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین «رمضانعلی معتمدی» در این نشست ادبی ضمن تسلیت ایام فاطمیه و گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سردار دلها سپهبد شهیدحاج قاسم سلیمانی گفت: یکی از برنامه های مهمی که باید توسعه یابد جلسات شب های شعر و محافل ادبی با محوریت اشعار آیینی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در ادامه با اشاره به سوره «غاشیه» گفت: در روایات آمده است که آیاتى از این سوره. آیه « إِنَّ الْأَبْرارَ یَشْرَبُونَ تا آیه (وَ کانَ سَعْیُکُمْ مَشْکُوراً) در باره حضرت على علیه السّلام و حضرت فاطمه و حضرت امام حسن وحضرت امام حسین علیهم السّلام و کنیز آنان (فضّه خادمه) نازل شد است.

وی افزود: البته قصّه طولانی است و به اجمال به آن اشاره می کنم؛ روایت کرده اند که امام حسن و امام حسین (ع) مریض و بیمار شدند، پس جدّشان پیامبر اکرم (ص)  از آنها عیادت کرد و گفتند: اى ابو الحسن، اى على! اگر نذرى براى شفاء فرزندانت نمایى خداوند آنها را شفا دهد. پس نذر کردند اگر خداى سبحان آنها را شفا داد سه روز روزه بگیرند و فاطمه سلام اللَّه علیها همین قسم نذر کرد و خادم آنها فضّه نیز همین طور نذر کرد.

حجت الاسلام معتمدی ادامه داد: پس شفا یافتند در حالى که چیزى موجود نداشتند وحضرت على علیه السّلام از مردى سه صاع جو قرض کرد و البته به روایتى آن جو را به عنوان دستمزد گرفتند که براى او پشمى بریسد و آن جو را نزد حضرت فاطمه (س) آوردند، پس یک صاع آن را آرد کرده و نان پختند و حضرت على (ع) نماز مغرب را در مسجد گذاردند و به همراه پیامبر (ص)  به خانه آمدند. آنگاه حضرت فاطمه سلام الله علیها آن نان را نزد ایشان گذارد تا افطارى نماید که مستمندى آمد و اظهار کرد: من فقیرم پس آنچه داشتند به او دادند و جز آب چیزى نچشیدند، پس چون روز دوّم شد صاع دوّم را حضرت فاطمه (سلام الله علیها ) آرد نمود و نان پختند و در موقع افطار پیش حضرت على علیه السّلام نهادند و تا خواستند افطار کنند که یتیمى درب خانه آمد و طعام خواست پس همگى سهام خود را به او دادند و جز آب چیزى نچشیدند و روز سوّم حضرت فاطمه سلام اللَّه علیها ما بقى جو را مهیّا نمودند براى افطارشان و چون خواستند میل کنند که اسیرى درب خانه غذا خواست فورا طعام انحصارى خود را باو دادند و جز آب چیزى نچشیدند پس چون روز چهارم شد که نذرشان را اداء کرده بودند حضرت على علیه السّلام با امام حسن و امام حسین علیهما السّلام آمد نزد پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و حال آنکه اثر ضعف و ناتوانى در آنها ظاهر بود پس رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) گریست و جبرئیل نازل و سوره (هل اتى) رادر شان انان آورد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بر بهره گیری از الگوهایی از زندگی اهل بیت علیهم السلام همچون سردار دلها سپهبد شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکید نمود.

وی اظهار داشت: شب شعر فاطمی ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد اصفهان در حالی که معنویت را با هنر آمیخت در ایام شهادت بانوی دو عالم برگزار شد و این رویداد اتفاق و آغاز حرکتی برای آینده خواهد بود.