کانون‌های مساجد در گام دوم انقلاب، پرچم‌دار تربیت عناصر جهادی در عرصه فرهنگ و هنر هستند
کانون‌هاي مساجد در گام دوم انقلاب، پرچم‌دار تربيت عناصر جهادي در عرصه فرهنگ و هنر هستند
سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان اصفهان؛

کانون‌های مساجد در گام دوم انقلاب، پرچم‌دار تربیت عناصر جهادی در عرصه فرهنگ و هنر هستند

محمديان در نشست خبري با اصحاب رسانه که به مناسبت سي‌امين سالگرد تاسيس کانون‌هاي مساجد کشور برگزار شده بود، گفت: کانون‌هاي مساجد در گام دوم انقلاب، پرچم‌دار تربيت عناصر فرهنگي و هنري مجاهد هستند.
شناسه خبر : 45441 تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۷:۴۲

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان اصفهان، «محمدتقی محمدیان» روز پنجشنبه 18 اسفند در نشست خبری که به مناسبت سالروز تاسیس کانون های مساجد کشور با اصحاب رسانه استان اصفهان برگزار شده بود، طی سخنانی بیان کرد: اصفهان و مجموعه کانون های فرهنگی هنری مساجد این استان به لحاظ شاخص های کمی و کیفی رشد قابل توجهی داشته که قابل اعتناست.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان ادامه داد: حدود هزار و ۹۲۳ کانون فعال در استان اصفهان وجود دارد که مسوولان استان نیز با علقه مسجدی خود کارها را به پیش می برند و یکهزار و ۳۰۰ کتابخانه فعال مسجدی بصورت مخزن باز و دارای کتابخانه و قرائت خانه موید این توجه و فعالیت ها است.

وی افزود: همچنین ۴۳۹ گروه سرود مسجدی در استان اصفهان وجود دارد که کودکان نوجوانان در این گروه‌ها به اجرا و تمرین سرود می‌پردازند؛ از سوی دیگر ۲۶۹ گروه نمایش و ۱۴۴ گروه فیلم سازی و ۴۹۵ گروه هم در زمینه هنرهای تجسمی و ادبی فعالیت می کنند که حدود ۳۴۰ هزار نوجوان و جوان مسجدی را در بر می گیرد که استان اصفهان از نظر تعداد اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور یا به تعبیری بچه های مسجد در رتبه اول قرار دارد.

محمدیان ابراز امیدواری کرد که با توجه به این ظرفیت ها و شاخص‌های ممتاز کمّی، در آینده نزدیک به مرحله ارتقای شاخص های کیفی دست پیدا کنیم و حضور بچه های مسجد را در امر مبادی مختلف فرهنگی شاهد باشیم و بتوانیم از مجموعه تربیت نیرو و تولید محصول فرهنگی این افراد استفاده کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه کانون های فرهنگی مساجد بطور کامل مردم پایه هستند و مبتنی بر اقتضائات محله ها شکل گرفته و در حال فعالیت‌اند؛ لذا وظیفه انقلابی و مسجدی خود را انجام می دهند و بچه های مسجد با احساس مسوولیت های اجتماعی اینمیدان را هرگز خالی نگذاشتند.

رییس دبیرخانه شورای سیاستگذاری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: هجدهم اسفند به عنوان سالروز تشکیل کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در کیان اعتقادی ما از جایگاه ستُرگ و والایی برخوردار است و مسجد در گام اول و نقطه آغاز انقلاب اسلامی قرار داشته و بطور طبیعی استمرار گام دوم انقلاب از مسجد و با مسجد میسر خواهد شد.

محمدیان افزود: مسجد کارکردهای مختلفی را در تاریخ شکل گیری فعالیت‌های انقلابی بر عهده داشته و شهدای بسیاری در عرصه فرهنگ و هنر از مساجد تقدیم انقلاب شده که همه آنان بچه های مسجد و پرورش یافته های مسجد هستند که این عنوان و کلید واژه بچه های مسجد خود گواه و گویای کارکرد و اهمیت این موضوع است.

وی ادامه داد: مجموعه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با چنین رویکری به میدان فرهنگ و هنر آمدند و امیدواریم همانند ۳۰ سال گذشته که در فضای فرهنگی و هنری کشور منشا اثر بوده اند، از این به بعد و در گام دوم انقلاب هم بتوانند پرچم داری تربیت عناصر فرهنگی و هنری مُجاهد و انقلابی را در دستور کار خود قرار دهند و ناظر بر این ماموریت بتوانند بصورت بالنده حرکت کنند.

به گفته وی، مجموعه کانون‌های فرهنگی و هنری و ستاد این کانون‌ها در تلاش است که در دوره جدید فعالیت‌های خود، با رویکرد هویت بخشی به عناصر فرهنگی و هنری مسجد نسبت به توانمند سازی آنها و جریان آفرینی در سطح فضای فرهنگی کشور مبادرت ورزند و با شبکه سازی و سازماندهی عناصر انسانی بتوانند در اتمُسفر فرهنگی کشور ایفای نقش داشته باشد تا به یک نظام فرهنگی و هنری با ثبات و پویا و بالنده تبدیل شویم.

وی اضافه کرد: این وجه امتیاز نظام فکری و معرفتی جمهوری اسلامی است که از عناصر فرهنگی و هنری مُوحد، مُجاهد و انقلابی بهره مند بوده و خواهد بود.

رییس دبیرخانه شورای سیاستگذاری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: مبتنی بر شعار دولت سیزدهم با عنوان «نهضت بازگشت به مسجد»، در ساخت جدید حکمرانی انقلاب اسلامی بویژه در چله دوم و به تعبیری در گام دوم انقلاب نیازمند باز طراحی و بازسازی نظام فرهنگی کشور بصورت جهادی، انقلابی و عقلانی هستیم و به نظر می رسد که نقطه عزیمت این بازسازی و بازطراحی در دوره کنونی، مسجد خواهد بود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد، گفت: مردمی بودن، محله محور بودن و هم افزایی با مجموعه های مختلف فرهنگی و اجتماعی کشور از جمله شبکه امامت، ائمه جماعت، ائمه جمعه و مجموعه بسیج جزو ویژگی های ممتاز کانون های فرهنگی هنری مساجد است.

محمدیان در ادامه تصریح کرد: مجموعه کانون های فرهنگی و هنری مساجد با یک نگاه وسیع آغوش خود را باز کردند و همه نوجوانان و جوانانی که ظرفیت ها و استعدادهای مختلف فرهنگی و هنری دارند می توانند از محل امن و ایمن مساجد و بستر توحیدی و انقلابی استفاده کنند و آموزش های مختلف را مبتنی بر استعدادهای خاص خود فرا بگیرند و در عرصه‌های فرهنگی و هنری توانمند شوند و با توجه به زمینه ها و بسترهای موجود خود را به دریای مواج عرصه تولید فرهنگ و هنر و صنایع خلاق فرهنگی وصل کنند.

وی افزود: تعلیم، تربیت و پرورش نیروهای فرهنگی و هنری در زیست بوم فرهنگی انقلاب اسلامی یکی از رویکردهای جدی در مجموعه کانون های فرهنگی هنری مساجد است که بعنوان هدف اصلی این مجموعه محسوب می شود.

محمدیان گفت: یکی از عرصه های فعالیتی که کانون های فرهنگی و بویژه ستاد هماهنگی کانون ها در آن ایفای نقش کردند، ورود در زمینه خدمات اجتماعی بوده که با مشارکت برخی از مجموعه های فرهنگی و اجتماعی در کشور انجام شده است.

رییس دبیرخانه شورای سیاستگذاری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به انجام ۱۴ دوره از طرح مواسات گفت: در قالب این طرح کلان توزیع گوشت در اواسط ماههای قمری در کشور انجام می شود و در استان اصفهان در هر دوره بیش از ۱.۵ تن گوشت در بین خانواده های نیازمند معیشتی توزیع شده است.

وی افزود: مجموعه برنامه ها و حمایت های محتوایی و فرهنگی از مساجد کشور در مواقف مختلفی از جمله ماه‌های مبارک رمضان و شعبان با حضور بچه های مسجد انجام می شود و اعضا در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی حضور جدی دارند، همچنین در کنار عملیات های شبکه فرهنگی کشور آن رویکرد جدی نیروسازی و تربیت نیروی انسانی برای نظام فرهنگی کشور در ذیل کانون های فرهنگی هنری مساجد انجام می شود و امیدواریم این مسیر با صلابت، درخشش و بالندگی بیشتری در سال آینده هم ادامه داشته باشد.

محمدیان ابراز امیدواری کرد که با ارتباط مستمر با کانون ها و بویژه در خط مقدم جبهه رسانه بتوانیم مجموعه این فعالیت ها را اطلاع رسانی کنیم تا موجب انگیزه بیشتر خدمتگذاران در مساجد و زحمات این افراد در سپهر فرهنگی کشور دیده شود.