فعالیت 340 هزار نوجوان در گروه‌های هنری کانون‌های مساجد استان اصفهان
فعاليت 340 هزار نوجوان در گروه‌هاي هنري کانون‌هاي مساجد استان اصفهان
سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان اصفهان در برنامه زنده «صبحونه» خبر داد؛

فعالیت 340 هزار نوجوان در گروه‌های هنری کانون‌های مساجد استان اصفهان

محمديان در برنامه زنده تلويزيوني «صبحونه» با اشاره به فعاليت‌هاي بچه‌ مسجدي‌هاي اصفهان گفت: 340 هزار نوجوان در گروه‌هاي هنر کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد اين استان فعاليت دارند.
شناسه خبر : 45531 تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۰:۰۶

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان اصفهان، برنامه زنده تلویزیونی «صبحونه» شبکه اصفهان، به مناسبت 18 اسفندماه (سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور) میزبان «محمدتقی محمدیان» رییس دبیرخانه شورای سیاستگذاری این ستاد و سرپرست ستاد استان اصفهان بود.

محمدیان با اشاره به جایگاه رفیع مسجد در کیان اعتقادی جامعه ایران اسلامی تصریح کرد: مسجد هم در منظومه اعتقادی جامعه ما و هم در نظریه فرهنگی انقلاب اسلامی جایگاه رفیعی دارد.

 وی مسجد را شامل سه رکن اصلی دانست و افزود: مسجد چون خانه خداست و شرف انتساب آن به خداوند است ارجحیت آن بر همگان روشن بوده و از همین رو مسجد دارای همه کارکردهای توحیدی، عبادی و نیایشی است که می‌توان این کارکردها را احصا و زندگی را بر اساس آن تنظیم کرد.

محمدیان به رکن دوم مسجد که پناهگاه مردم بودن است، اشاره کرد و افزود: این خانه ای که خداوند برای همه مردم و نه صرفا اهل ایمان بنا کرده است همه کارکردهای امدادی و اجتماعی را در دل خود جای داده است.

 وی ضلع سوم مسجد را پایگاه ولایت بودن توصیف کرد و گفت: مسجد دارای همه کارکردهای بصیرتی، سیاسی، مطالبه گری و عدالت طلبی است که می توان نسخه اصیل همه این کارکردها را از دل مسجد احصا کرد و ناظر بر آن برنامه‌ریزی داشت.


رییس دبیرخانه شورای سیاستگذاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: هرجا به این تعریف اصیل از مسجد نزدیک‌تر شدیم جامعه ما تبدیل به یک جامعه بالنده‌تر شده است.


وی انقلاب اسلامی را انقلاب برخواسته از مسجد برشمرد و تصریح کرد: مساجد در طول انقلاب اسلامی همیشه منشا اثر بوده‌اند و در جریان‌های مختلف مثل جنگ تحمیلی، بحران‌ها و حتی بلایای طبیعی مساجد نقش محوری داشته‌اند.


محمدیان به تشکیل کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از سال 1371 اشاره کرد و گفت: با همکاری همه نهادهای فعال فرهنگی در مساجد فعالیت‌های بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری شکل گرفته است.


وی ادامه داد: حدود هزار و ۹۲۳ کانون فعال در استان اصفهان وجود دارد که مسوولان استان نیز با علقه مسجدی خود کارها را به پیش می‌برند و یکهزار و ۳۰۰ کتابخانه فعال مسجدی بصورت مخزن باز و دارای کتابخانه و قرائت خانه موید این توجه و فعالیت‌ها است.


محمدیان افزود: همچنین ۴۳۹ گروه سرود مسجدی در استان اصفهان وجود دارد که کودکان نوجوانان در این گروه‌ها به اجرا و تمرین سرود می‌پردازند؛ از سوی دیگر ۲۶۹ گروه نمایش و ۱۴۴ گروه فیلم سازی و ۴۹۵ گروه هم در زمینه هنرهای تجسمی و ادبی فعالیت می کنند که حدود ۳۴۰ هزار نوجوان و جوان مسجدی را در بر می‌گیرد که استان اصفهان از نظر تعداد اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور یا به تعبیری بچه های مسجد در رتبه اول قرار دارد.


سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان، در بخش دیگری از مباحث خود به دهه سوم شعبان به عنوان دهه غبارروبی و تکریم مساجد اشاره کرد و گفت: برای آمادگی بیشتر و بهره کامل از ماه مبارک رمضان مردم شریف ایران در این ایام اقدام به تکریم و غبارروبی مساجد می کنند.