بسیاری از عناصر تاثیرگذار بر فضای فرهنگی شهرها را بچه‌های مسجد تشکیل می‌دهند
بسياري از عناصر تاثيرگذار بر فضاي فرهنگي شهرها را بچه‌هاي مسجد تشکيل مي‌دهند
سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان اصفهان؛

بسیاری از عناصر تاثیرگذار بر فضای فرهنگی شهرها را بچه‌های مسجد تشکیل می‌دهند

محمديان، به عنوان سخنران پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه اصفهان، با بيان اينکه کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور با گذشت 30 سال از آغاز فعاليت شان مانند يک درخت تنومند هستند، افزود: بسياري از عناصر تأثيرگذار بر فضاي فرهنگي شهر، بچه‌هاي مسجد هستند.
شناسه خبر : 45693 تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۵:۱۷

به گزارش روابط عمومي ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد از استان اصفهان: «محمدتقي محمديان» سرپرست ستاد هماهنگي کانون‌های مساجد استان اصفهان، امروز (جمعه 26 اسفند) به عنوان سخنران پيش از خطبه‌ در نماز جمعه اصفهان حضور يافت.

 

محمديان، در ابتداي سخنان خود، ضمن گراميداشت 18 اسفند (سالروز تاسيس کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور و تقارن آن با ايام دهه تکريم و غبار روبي مساجد، به جايگاه رفيع مسجد در اسلام اشاره کرد و گفت: خداوند در قرآن کريم نسبت به مساله مسجد نکات مهمي را متذکر شده است که بايد به آنها توجه کنيم.

 

وی با اشاره به آيه «لَا تَقُمْ فِيهِ أَبَدًا لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَي التَّقْوَي...»، تصريح کرد: آنچه که به حسب معارف عميق ديني و تفکر اسلامي استفاده مي‌شود اين مولفه است که همواره حسن فاعلي بر حسن فعلي مقدم است همچنان که ايمان بر عمل صالح تقدم دارد، بنابراين در خدمت به مسجد عازم يک عمل بسيار بزرگ هستيم که از برجسته‌ترين اعمال صالح محسوب مي شود.

 

محمديان افزود: وقتي کلام وحي را ورق مي‌زنيم، با کليدواژه آبادگري مسجد روبه‌رو مي‌شويم که ما به عنوان اهل ايمان مي‌توانيم به آن دست يابيم؛ با اين وجود آنچه که از قرآن برداشت مي شود آن است که آبادگري مسجد بدون اينکه کسي اقليم وجود خود را آباد کند، ميسر نمي‌شود.

 

سرپرست ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد استان اصفهان گفت: تعبير قرآني « إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَي الزَّکَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَي أُولَئِکَ أَنْ يَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ» نيز مويد همين مساله بوده و بحث اشخاص را مطرح مي کند، در واقع افراد ابتدا بايد وجود خود را آباد کنند تا در مقام آباداني مسجد قرار گيرند؛ در اين عرصه باور به خداوند، ايمان به قيامت، اقامه نماز و رهايي از نفس از جمله ضروريات اهالي مسجد است.

 

محمديان در بخش ديگري از مباحث خود با اشاره به اينکه مسجد در کيان اعتقادي ما از جايگاه وسيعي برخوردار است، تصريح کرد: انقلاب شکوهمند ايران اسلامي نيز خاستگاهي مسجدي دارد، از سوي ديگر حسب معارف وحياني و روايي، مسجد سه رکن دارد؛ اولا خانه خدا و بيت‌الله است و ارجحيت کافي دارد؛ دوما پناهگاه مردم و سوما پايگاه ولايت است.

 

سرپرست ستاد هماهنگي کانون‌های مساجد استان اصفهان با بيان اينکه مسجد همه کارکردهاي امدادي و اجتماعي را در دل خود جاي داده است، افزود: نقطه اتفاق همه تعالي‌ها از مسجد آغاز مي‌شود؛ مسجد خانه اول ما است و از بُعد نيايشي و اجتماعي اهميت دارد، لذا افرادي که توفيق پيدا مي‌کنند تا در مسجد حضور يابند، بايد اين اهليت را در خود ايجاد و خودسازي کنند.

 

وي همچنين با اشاره به سالروز تاسيس کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور در سال 1371 گفت: پس از پايان جنگ تحميلي، وضعيت فرهنگي و اجتماعي نشان مي‌داد که ما در بدنه رسمي اهالي فرهنگ و هنر، افراد مجاهد و انقلابي اندکي داريم، از اين رو مسئولان کشور به اين جمع‌بندي رسيدند تا اين بدنه بتواند از افرادي که به آرمان‌هاي انقلاب پايبند هستند، استفاده کند که در اين راستا کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد در کنار مجموعه‌هايي همچون بسيج در مسجد شکل گرفت.

 

وي با بيان اينکه کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور با گذشت 30 سال از آغاز فعاليت شان مانند يک درخت تنومند هستند، افزود: بسياري از عناصر تأثيرگذار بر فضاي فرهنگي شهر، بچه‌هاي مسجد هستند. 

 

سرپرست ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد استان اصفهان ادامه داد: اهالي مسجد هر کجا وارد شوند، حرف اول را مي‌زنند و حق مطلب را ادا مي‌کنند و هر جا اهالي مسجد ظهور و بروز بيشتر داشته باشند، موفقيت بيشتر است.

 

وي با بيان اينکه امروز لازم است نسبت خود را با مساجد بازبيني کنيم، خاطر نشان کرد: امام راحل فرمود: مسجد سنگر است و ما انقلاب کرديم که امور از مساجد اداره شود؛ بنابراين همه مومنان و خدمتگزاران به مردم، بايد يکبار ديگر نسبت خود را با مسجد مورد بازبيني قرار دهند.

 

محمديان تصريح کرد: غبارروبي مساجد، تنها زدودن غبار ظاهري مسجد نيست و به غبارروبي باطن مسجد و خود نسبت به مسجد نياز داريم؛ بزرگ‌ترين پليدي که بايد در صورت وجود در مسجد، آن را زدود، کم‌توجهي به جوانان و نوجوانان و اختلاف است و اگر اين غبار روي مساجد نشسته است بايد زمينه‌اي براي رفع آن فراهم شود تا زمينه‌اي براي ارتقاي فرهنگي جامعه باشد.