نشست هم اندیشی مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شهرستان فریدن برگزار شد
نشست هم انديشي مديران کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد شهرستان فريدن برگزار شد

نشست هم اندیشی مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شهرستان فریدن برگزار شد

نشست هم انديشي مديران کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد شهرستان فريدن با حضور سرپرست ستاد هماهنگي کانون هاي فرهنگي هنري مساجد استان، فرماندار شهرستان، بخشدار زنده رود، ائمه جماعات و مديران کانون هاي فرهنگي هنري مساجد شهرستان در مهمانسراي جهانگردي داران برگزار شد.
شناسه خبر : 47006 تاریخ انتشار : ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۴:۵۹

به گزارش روابط عمومي ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از استان اصفهان، محمدتقی محمدیان سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان در نشست هم اندیشی مدیران کانونهای فرهنگی هنری مساجد شهرستان فریدن با اشاره به کارکردهای مسجد گفت: مسجد در منظومه فکری دینی ما سه رکن دارد که در مثلث محاط است. مسجد خانه خداست، یعنی همه کارکردهای توحیدی، نیایش و عبادی را از دل مسجد باید احصا کرد و نسبت به آن برنامه ریزی کرد. نقطه عزیمت جامعه در مسیر توحید مسجد است.

وی افزود: ضلع دوم، پناهگاه مردم است یعنی تمام کارکردها از دل مسجد احصا می گردد. پس مسجد پناهگاه مردم در بحران و شرایط پیچیده است. در قضایای اغتشاشات اخیر یکی از ریشه های جدی مردم شناختی این قضیه این است که مردم در نسبت با حاکمیت پایگاه اجتماعی ندارند. اگر در مساجد می‌توانستند نظرات و انتقاداتشان را اعلام کنند و مسئولین پاسخگو می شدند خیلی از این مشکلات بوجود نمی آمد.

محمدیان ادامه داد: ضلع سوم، مسجد پایگاه ولایت است یعنی نسخه اصلی همه کارکردهای سیاسی، بصیرتی، مطالبه گری و عدالت طلبی را از مسجد می شود تعبیر کرد. ما باید حواسمان  باشد که مسجد چگونه جایی است. مسجد در مختصات نظام فکری عالم چه تاثیری دارد و چه تاثیری می گذارد؟

سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان اظهار داشت: مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد با عشق و علاقه و نوکری به مسجد به میدان آمده اند که بسیار ارزشمند است و ما این را درک می کنیم. امیدواریم زمینه ای فراهم شود تا اتفاقات به نحو احسن شکل بگیرد. ماموریت جدی ما در کانون های مساجد در حقیقت نگاه تربیتی ویژه ای است که باید برای یکپارچه سازی جبهه فرهنگی انقلاب انجام دهیم. ما باید برای نوجوانان در شهر و روستاها، با استعدادهای مختلف زمینه را فراهم کنیم که در مسجد حضور داشته باشند و در محیط امن و توحیدی با معارف دین آشنا شوند و استعدادها شناسایی و تربیت شوند؛ تا هم کار فرهنگی مناسب اتفاق بیافتد و هم آمادگی نوجوانان برای میدان‌داری در عرصه فرهنگ و هنر شکل بگیرد.

وی در ادامه سخنان خود از شکل گیری قرارگاه ملی مسجد و اختصاص اقلام هویتی، تجهیزات، کارت شناسایی و تنخواه کارت و همچنین تغییرات در خصوص حمایت های محتوایی سامانه بچه های مسجد به عنوان زیست بوم مجازی و پیش بینی اقلام محتوایی اعم از دوره های آموزشی، خدمات فرهنگی و اشتراک گذاری تجربه های مشترک خبر داد.

در ادامه عزیزاله عباسی فرماندار شهرستان فریدن افزود: اصل و ذات و ریشه فرهنگ، شالوده تمام مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی است و همه اینها بر مبنای فرهنگ استوار است و اگر فرهنگ جامعه اصیل و درست باشد در عرصه های مختلف می تواند نقش آفرینی کند و تأثیر بسزایی داشته باشد.

وی افزود: فرهنگ هر جامعه ای متفاوت از جامعه دیگری است ما اگر افتخار می کنیم به گذشته خودمان، به ایران و اسلام؛ به خاطر ارزش ها و آرمان های  اخلاقی و فطری است. فرهنگها اکتسابی اند و هر جامعه ای یک فرهنگی دارد و خصوصیات هنجارها و آرمان ها با جامعه دیگر بسیار متفاوت است. آنچه به فرهنگ ارزش می دهد و فرهنگ را برتر می کند خصوصیات معنوی و الهی هستند که خداوند بر اساس فطرت الهی آفریده و انسان در مسیر آن قرار می گیرد. جامعه ای مثل جامعه ایرانی قبل از اسلام هم دارای فرهنگ و تمدن بودند و در گذشته قبل از اسلام این فرهنگ بر جامعه ما حاکم بوده.

فرماندار شهرستان فریدن افزود: امروزه خیلی ها صحبت از آزادی می کنند و وقتی نگاه می کنیم می بنیم ما در گذشته اینها را خیلی بهتر و زیباتر داشته ایم. مثل فرهنگ جهاد،  عفاف و حجاب، غیرت، عفت و آزادی که بسیار غنی بوده و نمی توانیم در جایی از گذشته بی عفتی و شرایطی که امروزه فرهنگ غرب و بسیاری از جوامع بر دیگر کشورها تلقین می کنند را پیدا کنیم و ملت ما مردمانی پاکدامن و پاک سرشت بوده اند.

عباسی ادامه داد: متاسفانه امروز فرهنگ غرب بسیار نفوذ پیدا کرده و شرایطی را برای جامعه ما ایجاد کرده که باید مراقب باشیم. برخی فرهنگ های غلط، وارد فرهنگ ما شده که از ما نبوده و اسلامی نیست. اینها برگرفته از یکسری تغییر و تحولاتی است که براساس ساختار ذهن یکسری افرادی که برای خودشان هیچ آرمان و ارزشی قائل نیستند؛ شکل گرفته است. اگر ملت ما سربلند و سرافراز بوده به خاطر فرهنگ اصیل آن بوده است و اگر امروزه با مشکلاتی مواجهیم باید نقاط قوت، تقویت و اشکالات و ضعف ها اصلاح شود. اگر به این شکل انجام شود می توانیم خیلی از پیشرفت هایی که در عرصه های مختلف داشته ایم را نیز در عرصه های فرهنگ و اجتماعی هم داشته باشیم.

در پایان این نشست، از مدیران برتر کانونهای فرهنگی هنری مساجد شهرستان با اعطای لوح تقدیر و هدایای فرهنگی تجلیل شد.