کانون های فرهنگی هنری مساجد یک برش تخصصی از ماموریت های مسجد است
کانون هاي فرهنگي هنري مساجد يک برش تخصصي از ماموريت هاي مسجد است

کانون های فرهنگی هنری مساجد یک برش تخصصی از ماموریت های مسجد است

محمديان در نود و ششمين جلسه شوراي فرهنگ عمومي استان، گفت: وظيفه مجموعه کانون هاي فرهنگي هنري مساجد، شناسايي چهره ها و استعدادهاي فرهنگي و هنري در محلات، شبکه سازي و جذب افراد، آموزش و توانمندسازي اعضا در راستاي ايفا نقش، توليد محصولات فرهنگي هنري و جريان سازي توسط اعضا است.
شناسه خبر : 52883 تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۱:۵۶

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از استان اصفهان، در نود و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان، پنجشنبه (18آبان‌ماه) که به صورت ویژه به گزارش ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اختصاص یافت، «محمدتقی محمدیان» با اشاره به مردمی بودن کانون های فرهنگی هنری مساجد اظهار داشت: ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد در واقع یک نهاد مردمی است و در لبه ی فعالیت های مردمی و دولتی قرار دارد.

مشاور رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود:‌ کانون های فرهنگی و هنری مساجد یک برش تخصصی از ماموریت های مسجد است و از یکی ویژگی های کانون ها این است که هیچ اختلافی با هیچ یک از مجموعه های داخل مساجد ندارند و همواره به دنبال همبستگی و هم افزایی هرچه بیشتر با تمام مجموعه های مرتبط بوده و هستیم و هدف نیل به مسجد طراز اسلامی است.

وی ادامه داد: ما تنوع فعالیت در مساجد را به فال نیک می گیریم و اصطلاح کار موازی در این مورد اشتباه است، چرا که هر مجموعه ای برای خود یک جغرافیای مشخص و ذائقه ای را پوشش می دهد.

وی اضافه کرد: وظیفه مجموعه کانون های فرهنگی هنری مساجد، شناسایی چهره ها و استعدادهای فرهنگی و هنری در محلات، شبکه سازی و جذب افراد، آموزش و توانمندسازی اعضا در راستای ایفا نقش، تولید محصولات  فرهنگی هنری و جریان سازی توسط اعضا است.

محمدیان ضمن اشاره به همکاری های خوب صورت گرفته با آموزش و پرورش تصریح کرد: در حوزه همکاری با آموزش و پرورش نگاه این است که چتر تربیتی اعضا مجموعه در حضور در مدارس، مساجد و محلات به یک چتر واحد تبدیل شود؛ به این معنا که ما تداوم همان تربیت در مدرسه هستیم.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در اوقات فراغت سال جاری 365 کانون اوقات فراغت داشتیم که با همکاری آموزش و پرورش به صورت ویژه فعالیت نمودند و در سامانه نورینو نیز اطلاعات آنها ثبت شده و قابل مشاهده است.

مدیرکل استان‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در بخشی از سخنان خود به فعالیت در حوزه کتاب و کتابخوانی، اشاره کرد و گفت: ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد در حوزه کتابخانه های دیجیتال نیز ورود کرده و در سامانه آموزش الکترونیکی بچه های مسجد، کتاب های امینی را که هیات نظارت آنها را تایید کرده اند نسخه الکترونیک آنها در آن بارگذاری شده و همچنین بر اساس آنها مسابقات کتابخوانی برگزار می گردد.

محمدیان ادامه داد: نزدیک به دو هزار کانون در استان فعال هستند در حالی که بالغ بر 4 هزار مسجد در استان وجود دارد و همچنین بیش350 هزار عضو کانون شناسایی شده اند که تمامی این اعضا در سامانه بچه های مسجد ثبت نام نموده و یک شبکه سازی هدفمند انجام شده است.

وی افزود: با وجود این ظرفیت چشمگیر و قابل توجه، منابع و فضای در اختیار این مجموعه جهت حمایت و فعالیت بسیار محدود بوده و متاسفانه بسیاری از  آنها محقق نشده است. در همین راستا انتظار می رود که با هم افزایی و همراهی نهادهای مدیریتی در استان، تسهیل گری مناسب جهت جذب منابع و حمایت از فعالیت های مسجد پایه صورت پذیرد.