کرسی های تلاوت مساجد بستری برای چهره سازی قرآنی است
کرسي هاي تلاوت مساجد بستري براي چهره سازي قرآني است
نشست اندیشه ورز طرح ملی «مسجد پایگاه قرآن»؛

کرسی های تلاوت مساجد بستری برای چهره سازی قرآنی است

مدير عامل دارالقرآن الکريم اصفهان گفت: برنامه هاي قرآني مساجد از جمله کرسي هاي تلاوت، طرح تلاوت نور و محافل بستري براي چهره سازي قرآني در هر محله محسوب مي شود.
شناسه خبر : 54199 تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۲:۳۵

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از استان اصفهان، حجت الاسلام «احمد زادهوش» در نشست  اندیشه ورز طرح ملی «مسجد پایگاه قرآن» به میزبانی ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان اظهارداشت: تقویت رویدادهای قرآنی در مساجد از مهجوریت این کتاب آسمانی و مساجد می کاهد و باعث رونق دو عرصه خواهد شد.

 

مدیر عامل دارالقرآن الکریم اصفهان با اشاره به تاثیر کرونا بر برنامه ها و حضور مردم در مساجد، افزود: نهضت بازگشت به مسجد با رویدادهای فرهنگی و قرآنی به نتیجه می رسد و با برگزاری طرح های قرآنی مثل مسجد پایگاه قرآن به این هدف می توان رسید.

وی  با اشاره به چهره های قرآنی که تاکنون شناخته نشده اند، تصریح کرد: برنامه های قرآنی مساجد از جمله کرسی های تلاوت، طرح تلاوت نور و محافل بستری برای چهره سازی قرآنی در هر محله محسوب می شود.

 

حجت الاسلام زادهوش فعالیت های قرآنی کانون های فرهنگی و هنری را در شناسایی و رشد استعدادها موثر و کارآمد خواند و اذعان داشت: افراد توانمند هر محله در رشته های قرائت، حفظ، تفسیر، مجری و تولید محتوا شناسایی و بکارگیری خواهند شد و هر کدام به یک چهره تبدیل می شوند.

وی با بیان اینکه دارالقرآن اصفهان به صورت عمومی فعالیت هایی تاکنون داشته، خاطرنشان کرد: توسعه زیرساخت ها برای فعالیت های قرآنی به آموزش و برگزاری برنامه در این حوزه کمک کرده است.

 

حجت الاسلام زادهوش به راه اندازی ۱۳۰ شعبه دارالقرآن در استان اصفهان گفت: امسال ۱۰ هزار قرآن آموز از خدمات این مرکز استفاده کرده اند.

وی به فعالیت ۱۵ پیش دبستانی قرآنی زیر نظر دارالقرآن اصفهان اشاره کرد و گفت: هشت مدرسه غیرانتفاعی قرآنی با ظرفیت ۲ هزار دانش آموز فعال هستند و مربیان و نیروهای قرآنی این مراکز می توانند در طرح های کانون های مساجد همکاری کنند.

 

مدیر عامل دارالقرآن الکریم اصفهان اجرای برنامه های شاخص قرآنی در سطح شهرها را مهم خواند و گفت: از استعدادهای برتر استانی و ملی در این برنامه ها به مناسبت ها استفاده شود و لازم است دستگاه های اداری نیز مثل گذشته در میدان عمل حاضر شوند.

وی دعوت از قاریان قرآن جهان اسلام را نمونه از فعالیت های شاخص برشمرد و یادآورشد: در گذشته این برنامه ها در اصفهان برگزار شده و لازم است مجدد تکرار شود.

 

تقویت فعالیت‌های قرآنی به حلقه وصل مراکز فرهنگی نیاز دارد

در ادامه رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: تقویت فعالیت های قرآنی مساجد به حلقه وصل بین مراکز فرهنگی این مرکز دینی نیاز دارد.

«علی حاجی زکی » به برخی فاصله ها و اختلافات بین مراکز فرهنگی درون مسجد اشاره کرد و اظهارداشت: همبستگی و تعامل بین ارکان و اعضا کانون های فرهنگی و هنری، هیات مذهبی، پایگاه بسیج، روحانی و هیات امنا می تواند تحولات جدی فرهنگیدر هر منطقه به وجود آورد.

 

رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نقش روحانیون و ائمه جماعات را در این موضوع مهم خواند و افزود: این افراد به عنوان مهمترین رکن مسجد باید زمینه تعاملات را فراهم کنند.

وی با اشاره به کارآمدی تعاملات بین بخشی و حمایت دیگر موسسات و مراکز دولتی و غیردولتی، تصریح کرد: تقویت فعالیت های قرآنی مساجد به حلقه وصل بین مراکز فرهنگی این مرکز دینی نیاز دارد.

 

حاجی زکی رفع موانع پیش روی این تعاملات را مهم خواند و اذعان داشت: یکی از فعالیت های موثر و کارآمد ایجاد تعامل و همکاری مشترک بین نهادهای فرهنگی فعال در مساجد است.

وی به نقش امام جماعت در هدایت و راهبری فعالیت های قرآنی اشاره کرد و اذعان داشت: بسیاری از همین روحانیون محور برگزاری فعالیت های متعدد قرآنی هستند و پس از قرائت قرآن در طرح تلاوت نور بیان تفسیر دارند.

 

رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: تقویت نقش و ماموریت ائمه جماعات می تواند در اجرای طرح مسجد پایگاه قرآن موثر باشد.

وی به استعدادهای ناشناخته در هر محله اشاره کرد و گفت: اگر انسجام و تکاپوی فعالیت در درون مسجد ایجاد شود بسیاری از استعدادها جذب و رشد پیدا می کنند.

 

حاجی زکی خاطرنشان کرد: بهره گیری از ظرفیت هر محله و رشد استعدادها می تواند اتفاقات بزرگ قرآنی را رقم بزند و مردم نیز از آنان حمایت می کنند.