«بهار نارنج» خدمتی برای دختران نوجوان در کانون مسجد
«بهار نارنج» خدمتي براي دختران نوجوان در کانون مسجد
مدیر کانون فرهنگی هنری عماریاسر اصفهان؛

«بهار نارنج» خدمتی برای دختران نوجوان در کانون مسجد

طرح «بهار نارنج» خدمتي متفاوت کانون فرهنگي هنري عمار ياسر اصفهان براي دختران نوجوان در کانون مسجد است که سرانه فراغتي را براي اين افراد افزايش داده است.
شناسه خبر : 58554 تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۰۹:۳۶

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از استان اصفهان، ارائه خدمت به دختران جوان و نوجوان در مساجد فرصت ها مهم تربیتی را فراهم می سازد که به رشد و اعتلای جامعه کمک می کند.

تشکیل کانون های فرهنگی و هنری تخصصی بانوان در مساجد در همین راستا سیاستگزاری شده که بر پایه این مراکز فعالیت های گسترده فرهنگی و هنری برای دختران و به دست آنان اجرایی شود.

این سیاست جدید ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد در حال اجرا بوده اما برخی از کانون ها با نگاه ژرف به موضوع بانوان و نیازهای این قشر فعالیت های گسترده ای داشته و در این سیاست جدید فعالیت آن ها دو چندان می شود.

کانون فرهنگی و هنری عمار یاسر منطقه 4 اصفهان یکی از این مراکز است که در گذشته علاوه بر فعالیت های پسران، برای دختران کار ویژه تعریف و در قالب طرح بهار نارنج اقدامات این حوزه را گسترش داده اند.

 

بهار نارنج، خدمتی برای دختران نوجوانان در مسجد

 

گفتگو با «وحید خسروی» مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری عمار یاسر اصفهان در همین راستا انجام شده تا مخاطبین این رسانه با ابعاد برنامه ها و طرح های بانوان این مرکز آشنا شوند.

کار ویژه، دختران نوجوان با چه سیاست و برنامه ای در کانون اجرایی شد؟

اهمیت نظام تربیتی جامعه و نقش مادری این قشر برای آینده مملکت متولیان این مرکز را برای سیاستگزاری جدید در حوزه بانوان ترغیب کرد.

سرمایه گذاری برای نوجوانان دختر به عنوان مادران آینده و همچنین تامین نیازهای تفریحی و فرهنگی این قشر زیر چتر مسجد در کنار دیگر فعالیت های کانون قرار گرفت.

طرح بهار نارنج با این هدف اجرایی شد تا دختران نوجوانان در مسجد سرانه فراغتی بیشتری را داشته باشند و از معنویت هم بهره مند شوند.

 

بهار نارنج، خدمتی برای دختران نوجوانان در مسجد

 

حسن آغاز طرح بهار نارنج از کجا شروع شد؟

پس از برنامه ریزی برای این قشر، از افراد صاحب نظر و نخبه منطقه پیرامونی مسجد دعوت به همکاری و همفکری شد تا با همکاری آنان برنامه ها ارائه و ساختار برای این طرح عملیاتی شود.

گروه هم فکری و بالادستی پیشنهادات خود را ارائه دادند و تعدادی نیز برای اجرای طرح پیشگام شدند و مراحل جذب افراد فراهم شد.

افراد وسط صحنه و اجرایی «سنگ صبور» عنوان گرفتند که واقعا صبورانه در برابر همه مشکلات و تهدیدها ایستادگی کنند و برای جذب و ارائه خدمت به دختران نوجوان کار کنند.

مخاطبین در چه گروهی از سلایق و تفکرات جامعه قرار دارند؟

همه گروه های فکری در کنار همدیگر قرار دارند و فرصت سازی برای گروه هایی که به طیف خاکستری معروف هستند در زمره مهمترین مخاطبین قرار دارند.

برنامه های طرح بهار نارنج به گونه ای برنامه ریزی شده تا افراد با همه سلایق جذب شوند و فارغ از نوع پوشش و سلیقه فکری آنان را به کانون دعوت می کنیم.

 

بهار نارنج، خدمتی برای دختران نوجوانان در مسجد

 

مشکلات این طرح را چطور مدیریت کردید؟

برخی از افراد نسبت به حجاب و نوع پوشش بعضی از دختران نوجوان مشکل تراشی می کردند که با آن ها صحبت شد و محیط برای رفت و آمد همه امن و آرام بود و مشکلات با همان رویکرد سنگ صبور آسان شد.

دختران نوجوان در مسیر رفت و آمد به کانون با گذر زمان نسبت قوانین و ضوابط پایبند شدند و در با گذشت زمان جایگاه حجاب برای آنان روشن شد.

کار تخصصی، صبر و امید به آینده فرصت های خوبی را برای تبلیغ و گذشت از مشکلات فراهم کرد و این طرح توانسته به دیگر کانون ها نیز پیشنهاد داده شده و اتفاقات خوبی در همه مناطق بزودی رقم می خورد.

 

بهار نارنج، خدمتی برای دختران نوجوانان در مسجد

 

توصیه و پیشنهاد شما در ارائه خدمت به دختران نوجوان چیست؟

با توجه به اینکه دختران محدودیت های خاصی دارند و نسبت به پسران کمترین برنامه های فرهنگی و هنری را در مسجد و سطح شهرها دارند ارائه خدمت برای این قشر لازم بوده و کانون های مساجد می توانند با برنامه های جذاب زمینه حضور این قشر را فراهم کنند.

شناسایی استعدادهای آنان فرصت ساز بوده و می تواند چهره های معروفی را تربیت و در جامعه گسترش دهد.

فعالیت کانون ها بر اساس برنامه می تواند هدف گذاری مشخصی داشته باشد و مانع از بی هدفی و بی انگیزگی می شود.