فرصت‌سازی انقلاب برای مساجد با کانون‌های فرهنگی هنری
فرصت‌سازي انقلاب براي مساجد با کانون‌هاي فرهنگي هنري

فرصت‌سازی انقلاب برای مساجد با کانون‌های فرهنگی هنری

فعاليت هاي فرهنگي مساجد با تاسيس کانون هاي فرهنگي هنري در اين مراکز ديني در دوران شکوفايي انقلاب اسلامي خيز و جهش شتاباني گرفت و توانست در حوزه نيروي انساني سرمايه‌ساز شود.
شناسه خبر : 60027 تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۰۹:۵۵

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از استان اصفهان، به نقل از خبرگزاری شبستان اصفهان، تشکیل انقلاب اسلامی دستاوردهای متعددی در حوزه های مختلف کشور داشته که از جمله آن توسعه زیرساختی و نرم افزاری فرهنگی و هنری است.

مساجد و مراکز دینی به عنوان مهمترین سرمایه های فرهنگی حائز اهمیت بوده اند که در دوران طاغوت نقش محوری نداشتند و با توسعه آن ها مقابله می شد اما در دوران انقلاب اسلامی، مردم به ساخت و تجهیز این مراکز و اتحاد بر پایه این مراکز دینی توصیه می شدند.

شکل گیری اجتماعات بزرگ در مساجد صورت گرفته و در گذر زمان این مراکز توانستند مرکزهای فرهنگی موثری در هر منطقه باشند.

تشکیل کانون های فرهنگی و هنری مساجد به رغم تنوع برنامه های فرهنگی در هر مسجد اما خیز و جهش خاصی را به این حوزه بخشید و توانست از ظرفیت هنر برای خدمت به گسترش فرهنگ ناب بکار گیرد.

 

خیز فرهنگی مساجد انقلاب با تاسیس کانون های فرهنگی و هنری

 

جهش فرهنگی و هنری با تشکیل کانون های مساجد

همانطور که بیان شد در دوران پیش از انقلاب اسلامی حاکمیت به مسجد به عنوان مهمترین مرکز دینی و فرهنگی کمترین توجه را داشت اما پس از آن این پایگاه های محلی افزایش یافت تا اینکه تاسیس کانون های مساجد از سوی حاکمیت اسلامی پیشنهاد و با مشارکت مردمی توسعه یافت.

کار توسعه فرهنگی مساجد با تشکیل کانون های مساجد در سه دهه گذشته همزمان با شکوفایی انقلاب اسلامی دستاوردهای زیادی را هم به همراه داشته است.

امام جمعه نجف آباد با اشاره به جذابیت هایی که در مساجد ایجاد شده، گفت: دشمن و حاکمیت طاغوت خواهان رشد دینی و اعتقادی نبود از این جهت همواره مساجد را مورد حمله و هجوم تبیلغاتی و نظامی خود قرار می داد.

حجت الاسلام مصطفی حسناتی با رشد مسجد سازی در کشور افزود: آمار فزاینده احداث مساجد با مشارکت مردم سرمایه بزرگی برای کشور شد و توانست محل اجتماعات بزرگ باشد.

وی ادامه داد: مساجد در تعبیر بزرگان انقلاب، سنگر بوده و همین سنگرها در نبرد نظامی و فرهنگی علیه دشمن نقش مهمی داشتند.

امام جمعه نجف آباد تشکیل کانون های فرهنگی و هنری در مساجد را اتفاقی مبارک برای جذب نسل جدید و افزایش جذابیت به حضور در این پایگاه های دینی دانست و تصریح کرد: مسیر ادامه دارد و باید از این جریان های فرهنگی حمایت کرد.

 

خیز فرهنگی مساجد انقلاب با تاسیس کانون های فرهنگی و هنری

 

رشد بی وصف کانون های مساجد در دوران انقلاب اسلامی

پیش از انقلاب عملکرد مساجد تحت تاثیر سلطه ظالمانه، تعداد کمی داشتند و حکومت به آن ها نیز توجهی نداشت تا چه رسد به تشویق نسل جدید از این رو چندان رونقی را در آن نمی دیدیم.

پیروزی انقلاب اسلامی با نگرش گسترش فرهنگی توانستد با استفاده از ظرفیت مساجد مفاهیم دینی را گسترش دهد.

کانون های فرهنگی و هنری مساجد، جلوه ممتاز توسعه فرهنگی و بازوی توانمند برای جهش فرهنگی در هر محله بودند  چه سرمایه های انسانی که در این مراکز رشد پیدا کردند.

معاون سازماندهی و شبکه سازی ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به جهش آماری تاسیس کانون های مساجد گفت: ۲۶ هزار باب کانون ارمغان این انقلاب در چهله اول بوده که در چهله دوم مسیر خود را تداوم بخشیده است.

 

خیز فرهنگی مساجد انقلاب با تاسیس کانون های فرهنگی و هنری

 

محمدتقی محمدیان ادامه داد: در حال حاضر ۲۶ هزار باب کانون فرهنگی و هنری و بیش از ۱۰ هزار کتابخانه مسجد تاسیس شده که این ها همه رویش های انقلاب محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه دسترسی به این مراکز فرهنگی و هنری در دورترین نقاط روستایی و شهری امکان پذیر است، تصریح کرد: هر چقدر از این مراکز حمایتی بیشتری صورت گرفته، دسترسی به عدالت فرهنگی با مشارکت مردم نیز تسهیل شده است.

کانون های سرمایه ساز در نقاط مختلف کشور

سرمایه سازی و تربیت نیروی های توانمند از الزامات هر جامعه محسوب می شود که نظام آموزشی و دستگاه های فرهنگی در این خصوص نقش مهمی دارند که از جمله آن کانون های فرهنگی و هنری مساجد هستند.

استعدادهای فرهنگی، هنری، قرآنی و اجتماعی که در این کانون های مساجد رشد یافته اند و سرمایه ای برای مملکت ما شده اند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون از حامیان کانون های مساجد در بیش از یک دهه گذشته از بازتاب عملکردی این مراکز می گوید که نباید فراموش شود.

 

خیز فرهنگی مساجد انقلاب با تاسیس کانون های فرهنگی و هنری

 

علی معینی با اشاره به اینکه دستاوردهای آن ها در رشد نوجوانان غیر قابل انکار است، تصریح کرد: عملکرد نامناسبت یک مجموعه ضعیف فرهنگی را نباید به همه مراکز تعمیق داد.

وی ادامه داد: بسیاری از کانون های فرهنگی و هنری توانسته اند بهترین بستر برای رشد نسل جدید باشند و آن ها را به دریای عظیم معارف و رشد استعدادی در حوزه های مختلف متصل کنند.

 

 استان اصفهان پیشگام خیز فرهنگی مساجد

استان اصفهان با بیشترین تعداد مسجد در کشور پیشتاز عرصه بوده و همین پیشگامی در تاسیس و راه اندازی کانون های فرهنگی و هنری نیز رقم خورده است.

نزدیک به ۲ هزار باب کانون فرهنگی و هنری در مساجد استان اصفهان تاسیس شده که بخش زیادی از رتبه های ملی دستاوردهای این مراکز متعلق به همین خطه بوده و افتخار آفرینی می کند.

 

خیز فرهنگی مساجد انقلاب با تاسیس کانون های فرهنگی و هنری

 

قطار تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد تنها در ریل مرکز استان حرکت نکرده بلکه صدای بوق آن از روستاها و حتی دورترین نقاط هم به گوش می رسد.

دامنه حمایت های مردمی و دولتی می تواند بر کیفیت عملکرد و توسعه کمی این مراکز تاسیس بگذارد.