کانون‌های مساجد پیشخوان فرهنگی حاکمیت در کل کشور است
کانون‌هاي مساجد پيشخوان فرهنگي حاکميت در کل کشور است
محمدیان، معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد کانون‌های مساجد کشور:

کانون‌های مساجد پیشخوان فرهنگی حاکمیت در کل کشور است

معاون ساماندهي و شبکه سازي ستاد کانون‌هاي مساجد کشور گفت: کانون هاي فرهنگي و هنري پيشخوان فرهنگي حاکميت در نقاط مختلف و دورترين مناطق ايران عزيز هستند.
شناسه خبر : 60598 تاریخ انتشار : ۳ اسفند ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۰۸:۳۸

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از استان اصفهان، «محمدتقی محمدیان» در نشست کارگروه بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان اصفهان با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی اظهارکرد: کانون های فرهنگی و هنری مساجد دستاوردهای زیادی طی سه دهه گذشته داشتند و توانستند در توسعه عدالت فرهنگی و هنری و رشد جامعه تاثیر گذار باشند.

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد کانون‌های مساجد کشور افزود: این مراکز فرهنگی با وجود فهم متفاوت فرهنگی دولت ها، اما جریان ساز بوده اند و بدون وابستگی به ستاد کانون های فرهنگی و هنری کار خود را پیش برده اند.

وی با بیان اینکه ستاد مرکزی و استانی کانون های مساجد حامی و پشتیبان این مراکز بوده اند، تصریح کرد: بچه های مسجد تمام تلاش خود را در رسیدن به اهداف مهم فرهنگی، هنری و مسجد محوری پیش برده اند.

محمدیان از توسعه خدمات فرهنگی و هنری در دورترین نقاط کشور با تاسیس کانون های مساجد اشاره کرد و اذعان داشت: این مراکز پیشخوان فرهنگی حاکمیت در نقاط مختلف و دورترين مناطق ايران عزيز هستند.

وی یادآورشد: این خدمات در مساجد با مشارکت عمومی عرضه می شود و منفعت آن به کل جامعه می رسد.

کانون های مساجد مراکز امین حاکمیت

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد کانون‌های مساجد کشور به دسترسی مردم برای بهره گیری از خدمات فرهنگی و هنری از طریق کانون های مساجد اشاره کرد و اذعان داشت: دستگاه های متعدد فرهنگی در کشور هستند اما امکان دسترسی به کل نقاط و حتی دور افتاده ترین مناطق کشور را ندارند.

وی ادامه داد: کانون های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان دستگاه امین حاکمیتی و بر پایه مشارکت مردمی خدمات خود را در سراسر کشور توسعه داده اند و بازوی خوبی برای دیگر نهاد بوده اند.

محمدیان خاطرنشان کرد: دستگاه های اداری مثل ناوهای بزرگ برای اقیانوس ها هستند ولی کانون های فرهنگی و هنری کشتی های کوچک تندرو در مناطق خاص و فراگیر بوده که خدمات همان ناوها را به نقاط دورتر می رسانند.

وی یادآورشد: امکان تعامل بین کانون های مساجد و دیگر دستگاه های اداری وجود دارد و این همکاری فقط برای سازمان های فرهنگی نبوده بلکه ادارات اقتصادی و اجتماعی هم می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

شبکه به هم پیوسته و منسجم کانون های مساجد

محمدیان در بخشی از سخنان خود به شبکه منسجم و به هم پیوسته کانون های فرهنگی و هنری در سراسر کشور اشاره کرد و اذعان داشت: چنین شبکه ای در هیچ دستگاهی با این گستردگی وجود ندارد.

وی زیست بوم بچه های مسجد را بستری متفاوت و منحصر به فرد برای تعاملات و ارتباط گیری اعضای این مراکز دانست و تصریح کرد: این بستر مجازی امکان اطلاع رسانی از فعالیت های کانون ها را نیز در سراسر کشور فراهم ساخته است.

مشاور رئیس ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور افزود: امکان مشاهده فعالیت های ۲۷ هزار کانون فرهنگی و هنری بر بستر سامانه بچه های مسجد فراهم بوده و مدیران مسئول کانون ها از این طریق آمار و اطلاعات خود را به ستادهای استانی و مرکز و عموم مردم ارائه می دهند.

وی یادآورشد: در حال حاضر سه میلیون نفر از طریق همین سامانه عضو کانون های مسجد محله خود شده اند و علاوه بر خدمات عمومی و حضور کانون از برنامه ها و دوره های مجازی نیز بهره مند می شوند.

تشکیل کانون های بانوان در مساجد کشور

محمدیان با بیان اینکه در سال های گذشته خدمات بانوان و آقایان در کانون ها ارائه می شد، گفت: برای هویت بخشی به برنامه های بانوان در مساجد و جامعه پیرامونی، تشکیل کانون های تخصصی بانوان در مساجد در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۰۰ کانون تخصصی بانوان در کشور تاسیس شده، افزود: ارتقا جایگاه بانوان، رشد جامعه زنان و دختران بر پایه الگوی تعالی بانوان و خدمت رسانی تخصصی در این حوزه در اولویت کار این مراکز قرار گرفته است.