رایحه خوش بهار معنویت و طبیعت در نصف جهان
رايحه خوش بهار معنويت و طبيعت در نصف جهان

رایحه خوش بهار معنویت و طبیعت در نصف جهان

رايحه خوش بهار طبيعت و بهار معنويت، اين روزها ديار نصف جهان فرار گرفته و حال و هواي ديگري در اين شهر ايجاد شده است.
شناسه خبر : 61019 تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۰۹:۳۰

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از استان اصفهان به نقل از خبرگزاری شبستان اصفهان، در آستانه بهار و سال نو، رمضان طلوع کرد و آفتاب معنویت سراسر شهر را گرفت.

تلفیق دو بهار قرآن و طبیعت، شمیم عشق، امید و سرزندگی در بین مردم ایجاد کرده و حس و حال دیگری را در جامعه پدیدار کرده است.

نصف جهان که در آستانه فصل نو زیبایی خاصی از خود به رخ می کشد با طلوع آفتاب ماه مبرک رمضان، حال و هوای معنوی نیز به خود پیدا کرده که تلاطم نوروز، خرید، قرآن و معنویت و عشق ورزی را در هم آمیخته و صدای سلام به دو بهار را بر آسمان شهر به تصویر می کشد.

کانون های فرهنگی هنری مساجد، مدیریت شهری، موسسات مردمی، نهادهای فرهنگی، مساجد و سازمان های دولتی و خدماتی در این روزها با همدیگر برای خدمت رسانی و ارائه برنامه هم پیمان شده اند.

زیباسازی، اجرای برنامه فرهنگی، ارائه خدمات عمومی، میزبانی و اجرای رویدادهای فرهنگی از جمله این فعالیت ها است.

رایحه خوش بوی بهار قرآن و طبیعت در نصف جهان

مساجد میزبان اهالی و مسافران شهر

مساجد به عنوان مهمترین مراکز دینی در این ایام میزبان مسافران و اهالی دیار نصف جهان هستند تا علاوه بر اقامه نماز جماعت، خدمات فرهنگی و خدماتی ارائه دهند.

موقعیت گردشگری برخی از این مساجد، برای مسافران جذاب بوده و باعث شده تا از برنامه های فرهنگی این مراکز نیز استفاده ببرند.

بچه های مسجد در تکاپوی برنامه های این ایام هستند تا در مقاطع زمانی مختلف به ارائه خدمت بپردازند و از شرایط به وجود آمده در تقویت باورهای دینی گام بردارند.

کانون های فرهنگی و هنری مساجد اصفهان با همکاری خیرین و شهرداری میزبان روزه داران و مسافران هستند و با برپایی سفره های افطاری و خدمات فرهنگی حال و هوای خاصی به شهر داده اند.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون های های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان در خصوص برنامه های این ماه و همزمانی با ایام نوروز گفت: محافل قرآنی و جزخوانی این کتاب آسمانی جز مهمترین برنامه های کانون های مساجد است.

رایحه خوش بوی بهار قرآن و طبیعت در نصف جهان

محمد تقی محمدیان افزود: پویش سفره افطار با شهدا و سفره افطار ساده از دیگر برنامه هایی است که با کمک خیرین و حضور نمازگزاران و مسافران اجرا می شود.

وی جشن روزه اولی ها را از جمله برنامه های این ایام کانون های مساجد اعلام کرد و اذعان داشت: این اقدام متناسب با شرایط کانون ها متفاوت بوده که در بعضی از مراکز با اهدا هدیه، ضیافت افطاری، همایش و گردهمایی همراه بوده که در شهر اصفهان به صورت متمرکز برگزار شد.

محمدیان به حمایت شهرداری اصفهان از طرح های ماه مبارک رمضان کانون های مساجد اشاره کرد و یادآورشد: این اقدام در قالب طرح بهار آیات اجرایی شد.

وی یادآورشد: جشن ولادت امام حسن مجتبی(ع) از جمله برنامه های این ایام است که با حضور اهالی محله های شهری و روستایی و مسافران همراه است.

 

رایحه خوش بوی بهار قرآن و طبیعت در نصف جهان

قرآن و عترت در پیشانی برنامه ها

در تلاقی بهار قرآن و طبیعت، فعالیت های فرهنگی و مذهبی به ویژه آیین های قرآن و عترت در پیشانی برنامه های این روزها قرار گرفته است.

محافل قرآنی، جزخوانی، تبلیغات شهری و پویش های مردمی فرهنگی از جمله اقدامات عرصه فرهنگ قرآنی است که این روزها در شهر فرا گیر شده است.

چهارباغ اصفهان که جلوه ای از زیبایی ها و تاریخ این شهر است امروز به گذر فرهنگی و قرآنی تبدیل شده که صدای قرآن در آن طنین افکنده شده و علاوه بر این برنامه، تبلیغات شهری و خدمات فرهنگی به چشم می آید.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار اصفهان به شور قرآنی در شهر اشاره کرد و گفت: مراسمات جزخوانی قرآن کریم در نقاط مختلف شهر توسط موسسات فرهنگی اجرا می شود که چشم و چراغ این برنامه ها در چهارباغ است.

رایحه خوش بوی بهار قرآن و طبیعت در نصف جهان

کمال حیدری با بیان اینکه در بقاع متبرکه، مساجد و مراکز فرهنگی جزخوانی انجام می شود، افزود: صدا وس یمای مرکز اصفهان این برنامه های شاخص را منعکس می کند.

وی ادامه داد: پویش های قرآنی برای فرهنگ سازی ایجاد شده تا مفاهیم این کتاب آسمانی در زندگی مردم فراگیر شود.

حیدری اجرای برنامه در نمایشگاه قرآن و عترت، برگزاری رویداد ورزشی مولای عرشیان، توزیع بسته های فرهنگی، سفره افطار، محافل انس با قرآن با حضور قاریان استانی و ملی و شب های قرآنی از جمله برنامه های بهار قرآن در این شهر بیان کرد.

 

جلوه ممتاز همدلی و مساوات در طبیعت

در کنار این همه برنامه و تلاطم در اجرای فعالیت ها، نگاه ها نباید از خانواده های نیازمند دور شود چرا که آنان چشم امید به همدلی های مردمی دارند.

مساجد که محور همدلی و مساوات بوده اند این روز ها نیز نقش خود را ایفا کرده و با تهیه بسته های معیشتی و توزیع در بین خانواده های آسیب پذیر، کارکرد خود را با تلاش بچه های مسجد ایفا کرده اند.

در کنار مساجد، مراکز نیکوکاری و نهادهای حمایتی نیز پیشتاز این عرصه بوده اند و با کمک مردمی شادی را در دل بچه ها و خانواده های نیازمند زنده کرده اند.

رایحه خوش بوی بهار قرآن و طبیعت در نصف جهان

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان در این خصوص گفت: ۵۰۰ مرکز نیکوکاری این استان با هم افزایی بین معتمدین محلی و اهالی مساجد در رفع نیاز شب عید و ماه مبارک رمضان نیازمندان پیشگام شده اند.

کریم زارع، توزیع بسته های حمایتی، پوشاک، مایحتاج زندگی و غذای گرم را از جمله این اقدامات بیان کرد و اذعان داشت: مردم می توانند در این امر خیر به صورت کمک های نقدی و غیرنقدی مشارکت کنند.

وی ادامه داد: این چنین اقدامات علاوه بر گره گشایی از مشکلات در ترویج فرهنگ احسان و نیکوکاری نقش دارد که ایجاد شبکه ای از همکاری ها در توسعه فرهنگ نقش دارد.