نوروز قرآنی کانون‌های مساجد استان اصفهان
نوروز قرآني کانون‌هاي مساجد استان اصفهان

نوروز قرآنی کانون‌های مساجد استان اصفهان

تعدد برنامه هاي فرهنگي هنري با تلفيق بهار قرآن و طبيعت به نوروز قرآني در کانون هاي مساجد منتج شده که شميم معنويت را به محله هاي مختلف شهري و روستايي مي رساند.
شناسه خبر : 61115 تاریخ انتشار : ۵ فروردين ۱۴۰۳ زمان انتشار : ۱۱:۳۲

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از استان اصفهان، بوی بهار با رایحه خوش قرآن عجین شده و شمیم معنویت جامعه را فرار گرفته و همه جا حس و حال دیگری از جنس مهربانی و تحول گرفته است.

کانون های فرهنگی و هنری به عنوان مهمترین مراکز فرهنگی در نقاط مختلف استان اصفهان طلایه دار گسترش معنویت و اتفاقات این روزها هستند که با محوریت مساجد اجرا می شود.

رویدادهای قرآنی مهمترین برنامه های کانون های مساجد در این روزها شده و حال و هوای نوروز قرآنی با این اتفاقات فراگیر شده است.

محافل قرآنی، جزخوانی، مسابقه قرآن و تفسیر این کتاب آسمانی از جمله برنامه ها است که در نیمه ماه نیز با جشن ولادت کریم اهل البیت(ع) امام حسن مجتبی(ع) توام خواهد شد.

برنامه های فرهنگی مثل مشاوره خانواده، حدیث خوانی، فراگیر طب سنتی و آموزش مفاهیم قرآنی جز دیگر فعالیت های کانون های مساجد در این روزها است.

کرسی تلاوت و جزخوانی قرآن کریم

همزمان با ماه مبارک رمضان جزخوانی قرآن کریم جز برنامه های مساجد قرار گرفته که بچه های مسجد در بخشی از مسجدهای استان اصفهان میدان دار هستند.

پیش بینی ها از برگزار بیش از هزار جلسه جزخوانی قرآن در مساجد این استان حکایت دارد که قاریان محلی در برگزاری آن نقش دارند.

کرسی های تلاوت و محافل انس با قرآن و اهل البیت(ع) با حضور قاریان محلی و به ویژه چهره های شاخص استانی و ملی جز دیگر برنامه ها است.

۴۰ کانون فرهنگی و هنری مجری طرح «مسجد پایگاه قرآن» محور این فعالیت خواهند بود که از چهره های برجسته قرآنی برای یک شب برنامه خود استفاده خواهند کرد.

نوروز قرآنی کانون‌های مسجد استان اصفهان

 

مسابقه حفظ و قرائت قرآن کریم

یکی از برنامه های خاص این ایام، برگزاری مسابقه قرآن محلی است که با محوریت حفظ سوره هایی از قرآن یا قرائت ترتیل یا تحقیق برگزار می شود.

این مسابقات علاوه بر اینکه زمینه ساز انس با قرآن خواهد شد در شناسایی و رشد استعدادهای قرآنی در بین کودکان و نوجوانان نیز موثر واقع خواهد شد و از طرفی هم زمینه ساز برگزاری دوره جدید مسابقات مدهامتان است.

سرپرست ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان در خصوص فعالیت های قرآنی این مراکز گفت: علاوه بر جز خوانی و برگزاری کرسی های تلاوت، رویدادهای فرهنگی و قرآنی توسط کانون های مساجد برگزار می شود.

محمدتقی محمدیان افزود: این برنامه ها به صورت خودجوش توسط کانون های فرهنگی و هنری برگزار شده و زمینه ساز جذب کودکان و نوجوانان به مساجد است.

وی ادامه داد: خیرین در تهیه جوایز و برگزاری این مراسم ها همکاری دارند و همین موضوع بر نشاط معنوی هر محله و خانواده ها می افزاید.

نوروز قرآنی کانون‌های مسجد استان اصفهان

 

سال تحویل در جوار «قرآن و مسجد»

مراسم تحویل سال نو در بعضی از مساجد پیش بینی شده که همزمان با سال نو و پس از اقامه نماز صبح و سخنرانی انجام می شود.

نمازگزاران و اهالی محله در جوار قرآن و در مسجد سال جدید را آغاز خواهند که توام با معنویت خواهد بود.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان در این خصوص گفت: محتوای برنامه بر اساس تصمیم متولیان فرهنگی در هر مسجد متفاوت است.

حجت الاسلام مجتبی کوچک زاده افزود: مراسم تحویل سال همراه با تلاوت قرآن و کرسی های تلاوت و همخوانی بوده و هدیه های فرهنگی نیز در برخی از مساجد پیش بینی شده و توزیع می شود.

 

نوروز قرآنی کانون‌های مسجد استان اصفهان

 

مجالس تفسیر و عجایب قرآن

جلسه تفسیر قرآن و بیان عجایب این کتاب آسمانی یکی دیگر از برنامه های کانون های فرهنگی و هنری مساجد است که در ایام نوروز قوت یافته و از ظرفیت فعال نمازگزاران و مسافران به عنوان مخاطبان بهره گرفته می شود.

حضور مردم در مساجد در ۱۳ روز تعطیلات نوروزی بیشتر از زمان های دیگر خواهد بود و بچه های مسجد از این شرایط برای انتقال مفاهیم دینی استفاده می کنند.

جلسه تفسیر قرآن در تعدادی از مساجد به صورت تخصصی برگزار می شود.

نوروز قرآنی کانون‌های مسجد استان اصفهان

 

ضیافت افطار و سفره های ساده

یکی از فعالیت های فراگیر در مساجد استان اصفهان برگزاری ضیافت افطاری است که در شب ولادت امام حسن مجتبی(ع) و شب های قدر رونق بیشتری دارد.

متولیان مساجد و نوجوانان و جوانان کانون های فرهنگی و هنری با حمایت خیرین در شب های ماه مبارک رمضان از روزه داران پذیرایی می کنند.

ضیافت افطار هم ویژه روزه اولی ها پیش بینی شده که همراه با برنامه فرهنگی اجرا می شود.

نوروز قرآنی کانون‌های مسجد استان اصفهان