مراکز مشاوره مساجد از اقدام تا عمل
مراکز مشاوره مساجد از اقدام تا عمل

مراکز مشاوره مساجد از اقدام تا عمل

راه اندازي مراکز مشاوره کانون هاي فرهنگي و هنري مساجد تصميمي که طي سال هاي گذشته انجام و در برخي از مراکز اجرايي و نيازمند حمايت براي توسعه است.
شناسه خبر : 61756 تاریخ انتشار : ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان انتشار : ۰۹:۰۸

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از استان اصفهان،  یکی از ماموریت های مهمی که در قالب رواق همدلی بر عهده کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور قرار گرفت، راه اندازی مراکز مشاوره بود که با استقبال و برنامه ریزی خوبی از سوی مدیران مسئول همراه شد و دستاوردهای آن نیز مشهود بود.

مشارکت و همکاری حوزه های علمیه، مراکز بهداشتی و درمانی، واحدهای مشاوره بخش خصوصی و بهزیستی با کانون های مساجد باعث شد تا مراکز مشاوره برای ارائه خدمات روانشناختی و مشاوره تحصیلی فعال شود.

آمار دقیقی از راه اندازی مراکز مشاوره کانون های فرهنگی هنری مساجد در دست نیست اما بررسی های میدانی نشان می دهد که بر اساس آمار فعالیت در حوزه رواق همدلی بیش از ۱۰ درصد کانون ها در این مسیر فعال شده اند و امکان توسعه آن نیز وجود دارد.

راه اندازی مرکز مشاوره با ارائه خدمات اختصاصی یکی از اقدامات این حوزه محسوب می شود که البته در حوزه آموزش، توانمندسازی و تربیت مربی نیز اقداماتی صورت می گیرد.

فعالیت روانشناس مجرب و تیم توانمند برای آموزش موضوع اصلی فعالیت در این بخش به حساب می آید که می تواند در گره گشایی از مشکلات فردی و اجتماعی کارساز واقع شود.

مدیران مسوول کانون های مساجد در جذب نیروی روانشناس می توانند از ظرفیت کارشناسان دستگاه های متولی در این حوزه استفاده کنند و با ارائه خدمات تخصصی در حوزه رفع اختلافات خانوادگی و صلح و سازش نیز به میدان بیایند.

بسترسازی برای ایجاد مراکز مشاوره مساجد

یکی از اقدامات زیربنایی برای راه اندازی مراکز مشاوره مساجد، بسترسازی و ایجاد ساز و کار هدفمند است که کانون های مساجد با تعریف اتاق مشخص، اخذ مجوز، بکارگیری نیروهای متعهد و متخصص، پیش بینی برنامه و تعریف چشم انداز کار را پیش ببرند.

علاوه بر ارائه خدمات هدفمند امکان برگزاری دوره های آموزشی و تولید محتوا نیز وجود دارد که اینگونه دستاوردهای متعددی را به همراه می آورد و از یک مرکز مشاوره عادی خارج شده و به یک کانون موثر تبدیل می شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون با بیان اینکه کانون امام حسن مجتبی(ع) تیران یکی از الگوهای موفق در این حوزه بود، گفت: این مرکز با پیش بینی برنامه روشن مبتنی بر نیازسنجی خدمات مشاوره و روانشناختی ارائه می داد.

مراکز مشاوره مساجد از اقدام تا عمل

علی معینی مشاوره خانواده، فردی، تحصیلی و ازدواج را از جمله برنامه های این مرکز بیان کرد و اذعان داشت: این خدمات به صورت کارگاه های آموزشی با همکاری سازمان های مردم نهاد ارائه شد.

وی ادامه داد: راه اندازی مراکز مشاوره و ارائه خدمات توسط کانون های مساجد نیاز جامعه بوده و در روستاها این نیاز بیشتر احساس می شود.

معینی با اشاره به طرح پیک امید و زندگی، گفت: کاروان پیک امید و زندگی با حرکت در روستاها و استقرار در مساجد خدمات عمومی و خصوصی مشاوره و فرهنگی ارائه داده که سعی شده این طرح تداوم داشته باشد.

کانون های مساجد محور اجرای روانشناسی اسلامی

کانون های فرهنگی هنری مساجد با تنوع برنامه ها و راه اندازی مراکز مشاوره می توانند خدمات موثر روانشناسختی ارائه بدهند که محور اصلی آن روانشناسی اسلامی است.

مدیران مسئول کانون های مساجد با راه اندازی مراکز مشاوره و جذب نیروهای توانمند، خدمات مشاوره به جامعه ارائه می دهند که برنامه ریزی فرهنگی این مراکز نیز معطوف به پیشنهادات و نیازسنجی تیم کارشناسی خواهد شد.

یکی از مشاوران فعال در حوزه مساجد با اشاره به اهمیت این موضوع گفت: ارائه دستورات ناب اسلامی و خدمات اجتماعی با محوریت مساجد باید فراگیر شود و این مراکز در این حوزه فعال شوند.

حجت الاسلام احسان شاکری، با اشاره به جامعیت روانشناسی اسلامی، افزود: کانون های مساجد با راه اندازی مراکز روانشناختی محور اجرای برنامه ها و سیاست های روانشناسی اسلامی خواهند شد.

وی ادامه داد: جوان و نوجوان و همچنین خانواده ها نیاز به خدمات مشاوره ای برای رفع مشکلات و حتی ارتقا سطح کیفیت زندگی دارند از این رو بهره گیری از ظرفیت مشاوره ای بازتاب مناسبی در کیفیت زندگی و احیا کارکردهای مساجد دارد.

خدمات مشاوره خانواده و رفع اختلافات خانوادگی در مساجد

راه اندازی هسته های صلح و سازش و خدمات مشاوره خانواده در مساجد یکی از اقداماتی است که اخیر دستگاه قضایی به آن نگاه ویژه داشته و متولیان امر به آن توجه دارند و در تعامل با مراکز مدیریت مساجد در مراکز دارای ظرفیت راه اندازی می کنند.

نیروی انتظامی نیز در این خصوص وارد عمل شده و خدمات مشاوره در مساجد را مورد استقبال قرار داده و کارشناسان انتظامی با حضور در مساجد آموزش عمومی ارائه می دهند.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان اصفهان راه اندازی مراکز صلح و سازش در مساجد را برای گره گشایی از مشکلات هدفمند خواند و گفت: مشاورین معتمد محلی و متخصصان توانسته اند در صلح و سازش محلی موفق باشند.

مراکز مشاوره مساجد از اقدام تا عمل

حمید بهرامیان با اشاره به اینکه صلح و سازش، صبر و گذشت دجز مفاهیم مهم دینی است، تصریح کرد: این موضوع ارتباط موثری با مساجد دارد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان نیز حضور کارشناسان پلیس در مساجد و ارائه خدمات مشاوره عمومی و خصوصی را فرصتی برای کاهش آسیب های اجتماعی و اصلاح فکری و کمک به خانواده ها در رفع مشکلات دانست.

سرهنگ جهانگیر کریمی ادامه داد: برخی از نمازگزاران پس از شرکت در جلسات عمومی آموزشی پلیس با حضور در مراکز تخصصی مشاوره کلانتری ها از خدمات این مرکز به صورت تخصصی بهره مند شده اند.

حمایت از کانون های مساجد در راه اندازی مراکز مشاوره

یکی از مهمترین چالش های جامعه امروز آسیب های اجتماعی است که با ارائه مشاوره به موقع و ورود متخصصان این حوزه رفع خواهد شد و اگر مسجد محله با نگاه جامع به ماموریت های خود به این موضوع وارد شود آنگاه نتایج آن در کاهش نگرانی ها مشهود خواهد بود.

ورود هدفمند و با برنامه وظیفه متولیان این حوزه بوده اما آنان برای کار تخصصی نیازمند حمایت و پشیتبانی متخصصان و دستگاه های متولی هستند.

مراکز مشاوره مساجد از اقدام تا عمل

هم افزایی بین بخشی در حوزه مشاوره با محوریت مساجد دستاوردهای جدی دارد که علاوه بر احیا کارکردهای این مراکز دینی خدمت به مردم را نمایان و خدمات مشاوره که جز نیازهای جامعه بوده را تامین می کند.

شاید ارائه خدمات تخصصی همچون مراکز مشاوره دارای مجوز مقدور نباشد اما به حد آشنایی و مشاوره ابتدایی موثر خواهد بود.