فهما بسیاری از خلأها و چالش‌های کانون‌های فرهنگی را مرتفع کرد
فهما بسياري از خلأها و چالش‌هاي کانون‌هاي فرهنگي را مرتفع کرد

فهما بسیاری از خلأها و چالش‌های کانون‌های فرهنگی را مرتفع کرد

حجت الاسلام نيستاني با بيان اينکه شبکه رابطين فهما بسياري از خلأها، چالش ها و آسيب هايي که در کانون هاي فرهنگي و هنري وجود داشت را مرتفع کرد، گفت: در سال آينده با توجه به تجربيات امسال، نقاط قوت رويداد فهما بايد تقويت شود و مشکلات آن رفع گردد.
شناسه خبر : 8952 تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ زمان انتشار :

خبرگزاری شبستان- اصفهان: در سال جاری سامانه ملی  بچه های مسجد و شبکه ملی رابطین فهما(فرهنگ و هنر مساجد ایران) با همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در راستای جهت دهی و انسجام بخشی بیشتر فعالیت ها و همچنین اشتراک گذاری تجربیات و اقدامات بسیار گسترده بیش از ۲۵ هزار کانون فرهنگی و هنری در کشور راه‌اندازی شده است. بر اساس این طرح که از دوم مهرماه سال جاری آغاز شده تمامی کانون های مساجد کشور ضمن اینکه دارای یک صفحه اختصاصی در سامانه بچه های مسجد می باشند، می توانند برنامه ها، آثار تولیدی، گزارشات، اخبار و آگهی های خود را در این سامانه به ثبت برسانند. این آثار پس از ثبت در سامانه در 8 شاخص اصلی با عنوانهای قرآن و عترت، شبکه سازی و ساماندهی، هنر متعالی، کتاب و کتابخوانی، مناسبت های ملی و مذهبی، فضای مجازی و رسانه و غنی سازی اوقات فراغت، ارزیابی و برترین های کانونی و استانی جهت تقدیر و تجلیل در قالب رویداد ملی فهما(فرهنگ و هنر مساجد ایران) هر ساله معرفی می شوند و استان برتر به عنوان پایتخت فهما برگزیده خواهد شد. به این بهانه و در واپسین روزهای سال ۹۸ با حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» مدیر ستاد کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان گفتگو کردیم. در ادام متن این گفتگو را بخوانید.

 

رسالت اصلی مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد در گام دوم انقلاب اسلامی چیست؟

بیانیه گام دوم انقلاب باید سرلوحه فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد قرار گیرد. در ایام سالروز صدور بیانیه مهم گام دوم انقلاب هستیم، با مرور این بیانیه می توان به نقش و جایگاه کانون های فرهنگی هنری مساجد در گام دوم انقلاب پی برد.

در بخش ظرفیت های مهم کشور برای گام دوم انقلاب می توان به وجود نیروی انسانی مستعد و کارآمد از جمله انبوه جوانان با روحیه انقلابی و آماده تلاش جهادی و جوانان محقق در کانون های فرهنگی مساجد اشاره نمود که خود ظرفیت حائز اهمیتی در مساجد را تشکیل می دهند.

در بخش توصیه ها برای ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی می توان به ظرفیت بالای علم و پژوهش در میان جوانان مسجدی و اعضای کانون های فرهنگی اشاره نمود که این ظرفیت نیز در گام دوم انقلاب بسیار موثر خواهد بود و همچنین محور عدالت و مبارزه با فساد نیز می تواند یکی از محورهای فعالیت آنها قرار گیرد.

محور معنویت و اخلاق نیز از بخش های مهم فعالیت کانونها به شمار می رود که فعالیت های مختلف آنها در مسجد و در ایام و مناسب های مذهبی در طول سال در جهت تقویت همین بعد صورت می گیرد.

در بخش سبک زندگی نیز کانونهای فرهنگی می توانند نقش مهمی ایفا نموده و ضمن آشنا نمودن خانواده ها، جوانان و اهالی مسجد با سبک زندگی ایرانی اسلامی، با تهاجم فرهنگی نیز مقابله نمایند.

امید است که با سرلوحه قرار دادن بیانیه گام دوم انقلاب و حرکت در مسیر اجرا و تحقق آن بیش از پیش رسالت خود را در این زمینه ایفا نماییم.

 

از دیدگاه جنابعالی مهمترین آسیب در حوزه فرهنگ و هنر که مساجد بتوانند از طریق کانون های فرهنگی و هنری به آن ورود کنند و اوضاع را سامان بخشند، چیست؟

کانون های فرهنگی مانند یک شبکه مویرگی در اکثر محلات و مساجد حضور داشته و از نزدیک می توانند آسیب ها، چالش ها، نیاز ها و مشکلات فرهنگی محل و منطقه خود را رصد نمایند. پس مهمترین نقشی که می توانند در جهت رفع آسیب های حوزه فرهنگ و هنر بردارند، در درجه اول آسیب شناسی و شناسایی نیازهای محل و منطقه خود، سپس برنامه ریزی درجهت رفع آن نیازها و آسیب هاست.

 

به نظر شما مهمترین چالشی که امروز کانون های فرهنگی هنری مساجد با آن مواجه هستند و باید برای رفع آن اقدام لازم صورت گیرد، چیست؟

در زمینه چالش هایی که امروزه کانون های فرهنگی هنری با آن مواجه هستند می توان به روزمرگی، عدم برنامه ریزی دقیق و منسجم، مشکلات اقتصادی که به دلیل تحریم ها و مسائل اقتصادی کشور پیش آمده، از دست دادن انگیزه برای کار فرهنگی، به روز نبودن و عدم آشنایی برخی از مدیران مسئول کانون ها با فضای مجازی و تکنولوژی روز اشاره کرد. همه اینها مشکلاتی است که برخی از کانون ها در گیر آن هستند و لازم است که در این زمینه مطالعه، برنامه ریزی و آموزش کافی صورت گیرد تا این مشکلات ان شاءالله برطرف گردد.

 

از دیدگاه جنابعالی نقطه قوت کانونهای فرهنگی هنری مساجد چیست؟

از آنجا که مسجد یکی از مهمترین پایگاه های فرهنگی-مذهبی است و در همه محله ها وجود دارد، مسجد محوری یکی از ویژگی های مهم کانون های فرهنگی است که به صورت یک شبکه مویرگی در درون شهرها، روستاها و محلات به صورت بومی حضورداشته و فعالیت می نمایند. ویژگی دیگر مردمی بودن و ارتباط نزدیک با مردم است.

 اخلاص در عمل و کار فی سبیل الله توسط مدیران مسئول و اعضای کانون های فرهنگی، یکی دیگر از نقاط قوت این کانون هاست که بدون چشم داشت و دریافت هیچ گونه دستمزدی، خالصانه در جبهه فرهنگی تلاش می نمایند.

امید است با استفاده از این نقاط قوت و توسعه آن و استفاده از ظرفیت های خیرین و مردم  متعهد و همیشه در صحنه، بتوانند روز به روز فعالیت های فرهنگی خود را گسترش داده و شاهد بهره برداری بیشتر و بهتر در همه زمینه ها به یاری خداوند متعال باشیم.

 

ارزیابی جنابعالی از فهما چیست؟

به لطف خداوند با شکل گیری پایتخت فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران) و شبکه رابطین فهما بسیاری از خلأها، چالش ها و آسیب هایی که در کانون های فرهنگی و هنری وجود داشت مرتفع گردید.

رصد کانون ها، پایش منظم آنها، جهت دهی، ریل گذاری و سیر حرکتی آنها، شبکه سازی، امتیاز بندی و تبدیل امتیازها از کم به کیف، ایجاد رقابت سالم و هدفمند، توزیع عادلانه حمایتها با توجه به کاهش اعتبارات و بودجه، در بستر فهما به خوبی شکل گرفت.

به دست آوردن آمار و اطلاعات کانونها یکی دیگر از دستاوردهای مهم فهماست، علاوه بر آن رونق بخشی و اثر بخشی به فعالیت های  فرهنگی و هنری در جهت تعیین مسیر و دستیابی به افق های روشن تر با شاخص های تعیین شده فراهم گردیده که در سایه آن می توان یک فضای هدایتی، هماهنگ و منسجم و رقابتی ایجاد نمود.

شبکه رابطین فهما نیز در همین راستا شکل گرفت. ارتباط مستمری که رابطین با کانون ها برقرار می نمایند در جهت اطلاع رسانی بهتر، تعامل بیشتر و تبادل نقطه نظرات و انتقال تجربیات و پیشنهادات در راستای دستیابی به اهداف فهما نقش مهمی ایفا می نماید.

البته با توجه به سال اول اجرای طرح فهما، قطعاً این طرح کاستی ها و نقایصی دارد  که امید است در سال آینده با توجه به تجربه امسال، آن نقایص برطرف گشته و نقاط قوت آن تقویت گردد.

همین جا  از همه دست اندر کاران و مجریان و همچنین همه کسانی که در اجرای هرچه بهتر این طرح ملی تلاش نمودند سپاسگزاری می نمایم.

 

کلام آخر خطاب به مدیران مسئول کانون های فرهنگی و افسران جنگ نرم؟

عرض خدا قوت خدمت همه مسئولین کانون های فرهنگی هنری مساجد دارم و از همگی آنان به خاطر جهاد و تلاش خالصانه خصوصاً در این زمانه خطیر تشکر می نمایم. اجر شما با حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف). با توجه به مشکلات زمانه مجهز شدن به سلاح علم و تقوا و آشنایی با مدیریت فرهنگی، رسانه و ابزارها و سلاح های نوین تبلیغی خصوصاً فضای مجازی برای استفاده هر چه بهتر در زمینه فعالیت های فرهنگی هنری در مساجد از اهم وظایف افسران جنگ نرم می باشد که امیدوارم با یرنامه ریزی صحیح به آن دست یابیم.